کودکان از طريق داستانها و افسانهها با حقايق و تجربههاي زندگي آشنا ميشوند
گاهي يک
اختلالهاي رفتاري طبقهاي از رفتار کودک است. کودکاني که رفتارشان به اين طبقه تعلق دارد از ميزان شرارت و شيطنتي که ويژگي گروه سني آنهاست پا را فراتر ميگذارند. آنها بهطور جدي حقوق مسلم ديگران را زير پا ميگذارند و يا قوانين عمده اجتماعي را خدشهدار ميکنند. گاهي بسياري از کودکان از نظر هيجاني نيز با مشکل روبهرو ميشوند و در معرض افسرده شدن قرار ميگيرند.
اختلالات هيجاني رفتاري به شرايطي اطلاق ميشود که در آن پاسخهاي هيجاني و رفتاري در مدرسه با هيجانهاي فرهنگي، سنتي، و قومي تفاوت داشته باشد؛ بهطوريکه در عملکرد تحصيلي فرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعي، سازگاري فردي، رفتار در کلاس و سازگاري در محيط کار نيز تأثير منفي داشته باشد. اغلب کودکان با اختلالات رفتاري احساسات منفي دارند و با ديگران بدرفتاري ميکنند. در بيشتر موارد، معلمان و هم کلاسيها آنها را طرد ميکنند، در نتيجه فرصتهاي آموزشي آنان کاهش مييابد. بهرغم مشکلات فراواني که اين کودکان با آن مواجهاند، بيشتر آنها تا سالها پس از ورود به مدرسه شناسايي نميشوند مگر اينکه اختلالات رفتاري و مشکلات تحصيلي آنان تشديد شود.
بسياري از بزرگسالان تحمل رفتارهاي کودکان با اختلالات رفتاري را ندارند و به تنبيه آنان نيز متوسل ميشوند. اين کودکان در مقايسه با همسالان بهنجار خود در جنبههاي مهم زندگي محدوديت دارند و در تعاملات اجتماعي با مشکلات جدي مواجهاند. ناتوانيهاي اين کودکان از رفتارهاي آنها ناشي ميشود. قصهدرماني در سالهاي اخير بهصورت يکي از فنون بازيدرماني مطرح شده است. استفاده از قصهدرماني بهمثابه يک فن درماني فقط به درمان مشکلات روانشناختي کودکان منجر نميشود. در قصهدرماني فرض بر اين است که تغيير در زبان و ادبيات قصههاي زندگي فرصتهاي جديدي براي رفتار و روابط با ديگران ايجاد مي کند.
کودکان از طريق
داستانسرايي بهمثابه تدبيري مداخلهاي براي آموزش ميتواند دانشآموزان را به کشف معناي منحصر به فرد بودن خود ترغيب کند و توانايي آنها را براي برقراري ارتباط واقعي بين افکار و احساسات افزايش دهد. مهارتهاي کلامي ميتواند توانايي دانشآموزان را براي حل و فصل اختلاف بين فردي بهصورت آرام و توأم با بحث و گفتوگو افزون سازد. بيان داستان و نيز گوش فرا دادن به آن دانشآموزان را به بهرهگيري از تخيلاتشان تشويق ميکند. اين تخيل قوي ميتواند اعتماد به نفس و انگيزش شخصي را در دانشآموزان افزايش دهد، زيرا آنان خود را براي نيل به اميال و آرزوهايشان شايسته و توانا تصور ميکنند.
قصهها به کودکان راهحلهايي ارائه ميدهند که غيرمنتظره و شگفتانگيز و مثبت هستند
قصههاي کودکانه ميتواند از نظر تربيت اجتماعي، عاطفي و اخلاقي نيز موثر واقع شوند و بسياري از مقررات، هنجارهاي اجتماعي و دستورالعملهاي زندگي را منتقل کنند. چگونگي روبرو شدن با مشکلها، حل آنها و بسياري از الگوهاي رفتاري در گروهها و طبقههاي مختلف اجتماعي و سني در داستانها بيان ميشود. اگر والدين يا درمانگران قادر به فهم افکار سري کودک يا شناسايي احساسهاي پنهان او باشند، هر اندازه تفسيرهاي انجام شده نيز درست باشند، باز اين فرصت از کودک گرفته ميشود که خود از طريق شنيدن پي در پي داستان و تفکر درباره آن به احساس رويارويي موفقيتآميز با مشکل خود دست يابد. بههمين دليل است که رويکردهاي داستاني به رواندرماني تأکيد دارد و قصهها در چگونگي رفتار و واقعيتهاي کودکان نقش موثري ايفا مينمايد.
قصهها به کودکان راهحلهايي ارائه ميدهند که غيرمنتظره و شگفتانگيز و در عين حال شدني و مثبت هستند. تلاش پژوهشگران و درمان گران منجر به استفاده از ادبيات و قصه و قصهدرماني شده است.
برخي از مسائل کودکان با مشکلات عاطفي و رفتاري از ضعف آگاهي و بهره نبردن از مهارتهاي اجتماعي، الگوي کلامي صحيح، رفتارهاي جامعهپسندانه، مهارتهاي ارتباطي و دوستيابي، مسئوليتپذيري، و غيره ناشي ميشود؛ پس آموزش اين مهارتها به اين کودکان ممکن است تا حدودي از بروز اين مشکلات پيشگيري کند. درمانگران و روانشناسان کودک ميتوانند جديت بيشتري براي استفاده از قصه در مداخلههاي درماني کودکان و نوجوانان نشان دهند و والدين و معلمان بهتر است استفاده گستردهتر از قصههاي هدفدار را در برنامههاي آموزشي و تربيتي کودکان بگنجانند به خصوص که اين امر در سنت تربيتي فرهنگ ما جايگاه خاص خود را هم دارد.
در اينجا چند نمونه از راهبردهاي مهارتهاي اجتماعي را ذکر ميکنيم که مربيان ميتوانند براي آموزش آنها از داستان استفاده کنند و براي اينکه کودک مطالب را بهتر درک کند از سوالهاي نيمه سازمان يافته نيز کمک بگيرند. اين راهبردها به کودکان پرخاشگر کمک ميکند تا تمايلات و رفتارهاي پرخاشگرانه خود را مهار کنند.
- پيوستن به فعاليتهاي ديگر
- ابراز خشم با لحن آرام
- ترک صحنه
- نپذيرفتن تقاضاهاي ديگران به شيوهاي مودبانه
- يادآوري سودمندي و مزاياي رفتار مناسب
- ناديده انگاشتن رفتار نامطلوب ديگران
-
- همدلي کردن
تاثير قصه بر زندگي و آينده ي کودک
آموزش داستان نويسي براي کودکان
نقش قصههاي قرآني در تعليم و تربيت نسل جديد
کودکان ,نيز ,رفتاري ,آنها ,استفاده ,زندگي ,آنها را ,استفاده از ,اين کودکان ,کودکان با ,بسياري از ,راهحلهايي ارائه ميدهند ,کودکان راهحلهايي ارائه
درباره این سایت